"Папеса Йоана" е глава на Римокатолическата църква в периода 855-858г. Заела престола след Лъв IV (10.04.847-17.07.855).под името Йоан VIII. Според предания те била дъщеря на английски мисионер и се родила в Германия-в Майнц или в Ингелгейм.На 12 годишна възраст,облечена с мъжки дрехи избягала с един монах в Атина.Там станали членове на една от най-престижните през девети век книжовни школи в гръцката столица (може да става дума не зa ΑΘHNA,a за KΩNΣTANTINOYПOΛIΣ,защото тогава това е била столицата-IYI) . След смъртта на любовника си,тя отишла в Рим,където станала преподавател във висше училище,после кардинал и накрая римска папа.По време на една процесия родила.За това какво е станало след това има 2 версии - че била пребита с камъни,а според друга била свалена от поста си и пратена в манастир до края на дните си. Но това са слуховете.Документалната история казва ето какво... Историята на папеса Йоана е известна предимно от хрониката от 13 век на монаха-доминиканец,поляка Мартин Опавски.В своята "Хроника на Папи и Императори" (Chronicon Pontificum et Imperatum) ,той пише: "Йоан Англикус,роден в Майнц,беше папа за 2 години,7 месеца и 4 дни и умря в Рим,след което нов папа нямаше 1 месец.Твърди се,че този Йоан е бил жена,която като момиче е отведена в Атина, преоблечена в мъжки дрехи от нейния любовник.Там тя станала изкусна в различни науки,където нямала равна и по-късно в Рим,изучила хуманитарните науки и имала велики учени след своите студенти и слушатели.Славата й се разнесла из Рим и тя била избрана за папа.Забременяла от своя любовник. Поради незнание кога да очаква раждането на бебето си,тя родила по време на процесия от San Pietro до Laterano,в тясна улица между Колизеума и църквата "San Clemente".След смъртта й се казва,че е погребана на това същото място.Сегашният папа винаги се извръщал настрана от улицата и мнозина вярват,че го прави от отвращение от случилото се.Също така не е поставена в списъка на светите папи,и поради женския си пол и поради безчестието на случилото се." Според автора това се случва между управлението на папите Бенедикт III (29.09.855-07.04.858) и Николай I (р.820-867).Версии на тази история се появяват и в източници преди Мартин Опавски.Най-често цитираната е на Анастасий Библиотекар (починал 886, предполагаем антипапа-папа,който не е признат от цялата каролическа общност),съставител на "Liber Pontificalis" , който е бил съвременник на папесата.Обаче историята не е намерена в благонадеждните манускрипти на Анастасий.Всъщност само един от ръкописите на Анастасиевата "Liber Pontificalis" съдържа забележка за жената-папа.Този ръкопис,в библиотеката на Ватикана,съдържа пасаж,който е вмъкнат като бележка в края на страницата,под редовете и е с различен почерк-несъмнено е датиран след времето на Мартин Опавски.Възможно е написалият забележката да се базира на историята на Мартин Опавски и не е достоверен източник.Същото е вярно и за писаната през XI век "Хроника на папите" на Мариан Скот (Marianus Scotus). Няколко ръкописа съдържат кратко споменаване на жената-папа,на име Йоана (най-ранният от тях я нарича със специфично име),но всички те са написани след творбата на Мартин Опавски.По-ранните ръкописи нямат сведения за тази легенда. Има един единствен източник за папесата,но той посочва други дати на нейното вероятно управление.Това е Хрониката на Жан Мейли - "Chronica Universalis Mettensis" ,който пише през XIII век.Там датира скандала с папесата не от 850г., а от 1099г.Той пише: "Относно определен папа или по-скоро жена-папа,която не е вписана в списъка на папите или епископите на Рим,защото е жена,която се преоблекла като мъж и станала,благодарение на характера и талантите си,енориашки секретар curial secretary, а след това кардинал и накрая папа.Един ден,докато яздила кон,родила дете.Незабавно,според римско правосъдие,тя била вързана за краката към опашката на коня и влачена и замервана с камъни от хората в продължение на половин левга.И където умряла,там била погребана и на мястото е изписано: "Petre, Pater Patrum, Papisse Prodito Partum" [Петре, Баща на Бащите,Издай раждането на дете от жената-папа]. По същото време е въведен четиридневен пост,наречен "пост на жената-папа." (Jean de Mailly, "Chronica Universalis Mettensis").Интересното е,че поста,за който споменава Жан де Мали,се спазва от католиците и до днес. Относно това какво точно е пишело на камъка,къде е бил и как се превежда написано има и други версии.Според Стефан Бурбонски е било написано: "Parce, Pater Patrum, Papisse Prodere Partum". Монах от Малмесбури (1366) счита,че тя не е убита,но водела затворнически живот.Обаче сина й направил кариера в църковната йерархия и стана епископ на град Остия.Към тази версия се придържа и Бокачо. Легендата за папеса Йоана се свърза с това защо Ватиканът използвал "sedia stercoraria'' (стол с дупка).Говори се,че се използва,за да се проверява полът на кандидатите за Светия престол. В действителност такива столове са съществували.Един е изложен във Ватиканския музей, а друг в Лувъра.Използван е при издигането на папа Паскал II през 1099.Причината да имат дупка е спорна,но и столовете и дупките на тях предхождат историята за папеса Йоана и дори католицизма с векове и нямат нищо общо с проверката на пола на бъдещия папа.Има мнение,че те са с римски произход и това всъщност са т.нар. "sedia curules" -троновете,на които седяли консулите.Обяснението за използването им е,че високопоставените благородници често приемали съветници по време на "утринния си тоалет"... Достоверността на разказа за папата-жена,първо била оспорена от реформатора Блондел в средата на XVIвек.Според някои изследователи,тази легенда възникнала,вероятно като насмешка над господството на жените в папския двор,започвайки от Йоан X (914-928) до Йоан XII (919-963). Доводите на привържениците на идеята за съществуването на папеса Йоана освен ръкописите са и: - През 1413г. чехът Ян Хус е обвинен в богохулство.Всички негови аргументи по адрес на църквата не останали без отговор,с изключение на този,че на папския престол е била жена.
- В катедралния събор на Сиена има статуя с надпис "Johannes VIII, femina ex Anglia" (Йоана VIII, англичанка).Но през 1276 е заменен с "Папа Цахариес".
През Средновековието няколко италиански скулптори правят статуи на папесата, като особено поулярна става "Папесата с детето". Доводите на отхвърлящите тази идея са: - Няма времево място между управлението на папа Лъв IV (10.04.847-17.07.855) и Бенедикт III (29.09.855-07.04.878),когато се твърди,че е управлявала папеса Йоана.Лъв IV умира на 17 юли 855г.От друга страна има монети с облиците на папа Бенедикт III и император Лотар I ,който пък умира на 28 септември 855, което значи,че Бенедикт е бил папа по времето на император Лотар I.Така времето по което би могла да е на власт Йоана е съвсем малко (2 месеца) и практически не е възможно,като се сложи и необходимото време за избор на нов папа (ако наистина между тия папи е била Йоана,то смятам,че датата на първият е "леко" преместена напред във времето.Така няма неудобни въпроси-IYI) .
Интересен,oбачe,фактът,че една от картите Таро се казва "Папесата".Образът на Папесата се появява за първи път сред картите Таро през Средните векове.Някои от вариантите на картата директно свързват изобразената жена с папството като я изобразяват носеща trigregnum или Папската Тиара.В други варианти освен с "triregnum",тя е показана и с ключ,препращащ към ключовете,които са традиционен символ на Ватикана.Обаче не всички карти са директно свързани с папството.Някои свързват жената с Дева Мария и/или Изида.Карти след Реформацията представят папеса Йоана с дете,препращайки към легендата. "Истината е някъде там...".По-точно във ватикана.Но никой не знае кога ще се изавядт архивите и се каже истината.Може би след края на Католицизма...може би,може би... По материали от нета IYI
Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
|