Йога Свами Ниранджананда Семинар в София показа как древният метод развива вътрешния ни потенциал. "Понякога при мен идват хора и ме питат кога ще ги науча да стоят на главата си. Казвам им - първо се научете да стоите на краката си!" - усмихва се Парамахамса Ниранджананда Сарасвати, или както по-често го наричат близките му Свами Ниранджан. Може би точно широката, някак по детски искрена усмивка е най-характерното за този буден, енергичен и строен почти 50-годишен индиец, който не изглежда на повече от 30. Тя те кара някак съвсем естествено да възприемаш необичайната дълга оранжева роба, нанизите броеници и специфичната червена точка между веждите. Особено след думите "Въпреки че съм за пръв път в България, чувствам, че сякаш съм част от нея". Близо хиляда души в Зала 3 на НДК на двудневния летен йога семинар в София бяха опънали постелки на земята, защото теорията е последвана от много, много практика. Това напомня думите на основателя на тази линия в йога Свами Шивананда, че един грам практика е по-ценен от тонове теория. Свами Ниранджан е категоричен: йога не е мистична практика, а се занимава с развитието на тялото, ума и духа: "Трябва да се разделим с всички амбиции и очаквания за висше, мистично, трансцедентално, духовно просветление и да започнем да работим, за да разберем живота си, да видим ясно ситуацията, в която се намираме, да се наблюдаваме как реагираме на една или друга провокация. Различните видове йога ни позволяват да открием, разберем и развиваме качествата на нашата личност и нейната изява в живота. Помагат ни и да постигнем равновесие и да управляваме живота си." Свами сравнява четирите вида йога с четирите струни на китара. Само ако са добре опънати и настроени, ще се получи хубава музика. "Започнах да се занимавам с йога не за да постигна себереализация или самадхи (нирвана), а за да настроя струните на моята китара" - казва с усмивка Свами Ниранджан - "Защото думата йога означава хармония, съединение на тези четири сфери на съществуванието - физическото тяло, ума, емоциите и творческия потенциал". Той се опитва да разсее още един мит, че с йога може да се постигне себереализация и връзка с Бога, като цитира своя гуру Парамахамса Сатиянанда: "Нашият ум е обусловен от света и тази обусловеност поражда бариери около възможностите ни за себеизразяване в живота. Това са социални, културни, религиозни, лични и какви ли още не бариери. Те ни пречат и ограничават да изживеем и изразим нашата истинска човешка природа." Не липсваше и традиционният въпрос дали йога не е свързана с индуистката религия. "Такава връзка не бива да се прави. Йога е дисциплина, посредством която можете да влезете във връзка с вътрешните си сетива. Много учения и религии са заимствали техники от йога, които са направили част от своята система. Преди около 30 години правих проучване за световните култури и пропътувах цяла Южна Америка, особено местата на древните цивилизации. Открих статуи, рисунки и символи на йогийски пози и упражнения, диаграми на йогийската концепция за енергийните центрове върху паметници от 4000 години преди Христа. Подобни неща изнамерих в скандинавските страни и Африка. Затова смятам, че йога не се е развивала само в Индия, а е придобивка на цялото човечество. С времето поради природни катаклизми, бедствия, войни и преселения йога е изчезнала и е изгубена на повечето места по света. По някакви причини тя се е запазила и до днес в Индия и сега е времето, когато отново се завръща в останалия свят. Тя е достижение на човечеството", обяснява Свами Ниранджан. Много от дошлите на семинара водеха деца и се интересуваха кога те могат да започнат да практикуват йога. Учителят се оживи и си призна, че децата са голямата му грижа и вдъхновение. Той смята, че йога не бива да се почва преди 8-годишна възраст, защото тогава хормоните в тялото се проявяват и влизат в баланс. Цялостната практика е добре да започне най-рано след 14-годишна възраст. Добирам се до Свами Ниранджан и го питам кой е най-големият урок, който е научил от своя учител Свами Сатиянанда. Лицето му се прояснява: "Това, което съм научил и развил в йога, е разбирането. То е по-голямо, по-велико от любовта и от състраданието. Ако няма разбиране, няма да има любов и състрадание." Провокирам го с още един въпрос - как ще оцени днешната епоха от гледна точка на индийските ведически традиции. Той сбърчва вежди, замисля се малко и обяснява, че Ведите разделят времето на четири епохи - Кали Юга или черната епоха от единия край, и Сатия юга - епохата на справедливостта - в другия край. Помежду им са Двапара и Трета юга. Сега живеем в тежки, размирни времена с много войни и противопоставяне. Питам дали това е Кали Юга и кога ще свърши. Той махва някак неопределено с ръка, като че ли това не е от никакво значение и казва: "Йога е система, която ни помага да се развиваме, да живеем хармонично и спокойно вътре в себе си. Това е целта на йога. Когато постигнеш такъв мир, хармония, разбиране и увереност вътре в себе си, ти си излязъл от Кали юга и вече си влязъл в Сатя юга". Свами е предопределен от малък
"Това дете ще възроди и върне на съвременните хора знанията на древните цивилизации!", изрича Свами Сатиянанда, като държи в ръце новороденото бебе в семейството на свои близки ученици. Това се случва в индийския град Раджнангаон, щата Мадхя Прадеш, през 1960 г. Предсказанието се сбъдва и бебето става световноизвестният днес йога гуру Парама- хамса Ниранджананда Сарасвати (Свами Ниранджан) - основател на първия йога университет в света (Bihar Yoga Bharati - в Индия) и първата Европейска йога академия в Унгария. Негова е заслугата йога да започне да се преподава на съвременно академично и научно ниво като философия и практика и да стане професионално понятието учител по йога. Още на четири години Свами Ниранджан отива при своя духовен учител Свами Сатиянанда в Бихарската йога школа в Мунгер. На десет години е посветен в саняс (подвижничество), а на 30 - във висшата духовна степен Парамахамса саняса. През 1993 г. официално е обявен за приемник на своя учител и от този момент до днес ръководи Bihar School of Yoga, от която през 1994 г. се основава първия йога университет - Bihar Yoga Bharati. На неговите плещи са и Sivananda Math (благотворителна фондация) и Yoga Research Foundation (фондация за научни изследвания на йога). Хатха йога - изчистване на организма Хатха йога се занимава с елиминиране на токсините и нечистотиите от тялото, отстранява блокажите и сковаността му. Целта й е да възстанови баланса и взаимодействието на различните органи и системи в организма. Практиките й дават оптимално здраве. А здравето е състояние на тялото, в което отсъства стрес. Раджа йога - да управляваме ума На Запад мислят, че Раджа йога е медитативна практика. Но тя е по-скоро система, която се занимава с управлението на умствения баланс. Умът е център на живота и ако можем да го управляваме, ще имаме успех в развитието на нашата личност и в процеса на себепознание. Раджа йога учи да управляваме ума и как да постигнем релаксацията му. Бхакти йога - овладяваме на емоциите За Бхакти йога пък обикновено се казва, че е на обожанието и отдаването. Но тя, според Свами Ниранджан, е йога на управление на емоциите. Карма йога – изява на твореца По същия начин целта на Карма йога не е да се работи здраво и безкористно, а да се свържем с творческото си начало и да го изявим по най-добрия начин. Наско Атанасов – Неделен Стандарт от 10. 08. 2008
Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
|