Банер
44XNXDG_-PQ.jpg

ОБУЧЕНИЕ АВС"Създай Себе си"

Банер

ВАЖНО!

Във връзка със зачестилите напоследък обаждания от хора, изгорели от "услугите" на измислени мошеници, представящи се за част от екипа на "Окултен Център Селена" уведомяваме най-учтиво, че екипът ни се състои от двама души Маг Селена и Маг Живин. Всяко друго позоваване на "Окултен Център Селена", на неговия Уебсайт, на авторските ни материали и регистрирани девизи и слогани е чист опит за измама и въвеждане в заблуждение на хората в беда с цел извличане на неправомерна печалба.

Екипът на "Окултен Център Селена"

Екзотични племена II
Написано от Ивайло Иванов-IYI   
Сряда, 06 Юни 2007 00:00
Индианците Яномами

ИНДИАНЦИТЕ ЯНОМАМИ

Умиращото индианско племе яномами е от потомци на исконните жители на тропическите джунгли в делтата на Амазонка. Златотърсачи и прочие авантюристи донасят в индианските села не благата на цивилизацията, а нейния боклук и пороци. Работата на учените-етнографи също, явно,не подобрява живота на племето, а ускорява гибелта му.
Яномами живеят в непроходимите тропически гори, в глухи, отдалечени от крайбрежието райони на границaтa между Венецуела и Бразилия. Сега, според етнографите, са останали 8'500 души. Индианските селца са се сгушили върху кръгли разчистени площадки между водата и плътната стена на джунглата.
Индианците наричат селищата си "джаборно" или "малока" и живеят обикновено по 40-50, а в най-големите - към 250 човека. Народът яномами се дели по кръвно-родствен признак на големи кланове, от отделни семейства, живеещи заедно в голяма колиба, без стени и прегради.
Насред селото има отвоювани от джунглата малки полета с маниока и бананови плантации, голeми колкото градинкa пред жилищен блок.Това е основната храна тук, по-точно е 2/3 от дневната дажба. Почвата бързо се изтощава, затова яномами напускат старите участъци и разработват в джунглата други на ново място. Сега индианците малко ловуват, но по традиция мъжете се считат ловци. Основното им оръжие е лъкът,
върховете на чиито стрели са пропити с кураре. За секунди отровата парализира мускулите на кое да е животного и то умира - почти мигновено и безболезнено.
Яномами имат строги правила за боравене с кураре, макар да считат,че боговете им помогат и ги правят неподвластни на отровата.
Обичаите им са свъзани с представата им за света .Макар все повече кръгозорът им да се разширява, древните обреди изобщо не са променени. Покойниците, например, изгарят, а пепелта и неизгорените кости изсипват в купа. На помена се събират жителите не само от същото, а и от съседните села. Пепелта на изгорения съплеменник тържествено се изсипва в паница с банановa кашa и дружно я ... изяждат. Така, според тях, се съединяват с починалия, който продължава да живее чрез телата на живите. Вярват,че така се укрепват роднинските връзки и се обединяват в едно светът на живите и царството на мъртвите.
Яномами винаги посипват храната с останки и пепел от изгорени растения. В ежедневието им липсва солта. Ако се случи някой гост да им подари пакет сол, те веднага жадно я изяждат, като даже примижват от удоволствие, като че ли е захар или мед.
Реката им дава много повече храна, отколкото джунглата. Най-често ловят риба, като я ... зашеметяват с растителен сок. Разкъсват на малки парчета особен вид трева и ги хвърлят във водата. Тези водни обитатели, които имат лошия късмет да глътнат такова парче, изплуват с коремите нагоре. Но на хората отровата в тревата не действа.
Индианците вярват,че имат втори живот под формата на животно или насекомо. Наричат това състояние "нореджи". Смята се, че животинските въплъщения на мъжете са най-често орли и маймуни, а на жените - видрите. Затова яномами никога не ловуват видри. Но ако случайно това стане, смятат че ще умре някоя жена и детето й, защото без майка не би преживяло. Поради тия вярвания и рядко ловуват - страх ги е да не убият по погрешка своето нореджи.
Ловци могат да станат само "възрастните" мъже, а "възрастни" считат младежите, които свободно владеят "вайамо" - специалния език за общуване между различните племенни групи. За да стане някое момиче "възрастна" пък, минава ритуал. След първата менструация девойката затварят в хралупа, като цяла седмица я лишават от храна. След още 3 седмици, най-възрастната роднина я освобождава, изрисуват тялото й с празнични орнаменти и тържествено я представят като "нова жена" из цялото село. Яномами вярват,че ако не направят обреда, ги чака наводнение.
Женитбата и развода при яномами не са отбелязвани от никакви церемонии. Женихът идва в колибата при родителите на избранницата си и известно време работи за тях. Като заплата получава хранителни продукти. След няколко седмици, той може да се счита оженен и да я вземе "булкта" при себе си. Никакви сватби, угощения и подаръци.Затова и разводът, може би, е толкова лесен - просто трябва да се намери нов мъж. Женатa слага рогозката си до новия съпруг и с това всичко е казано. Често, обаче, между двамата съпрузи се заформя бой - млатят се с пръчки.Но нито идин от тях не се старае да парализира другия, а още по-малко да го убие. Такива битки са просто обичай, въпрос на чест
(та нека читателките спрат да въздипшат със замечтан поглед-IYI) .
Друг обичай при яномами е да се крадат жени от чуждо село. Така се избягвали децата от близки роднини
(дали в това не е причината за някогашните българските крадени булки? Ако са живеели отдалечено из планините,то това обяснение звучи логично. Хем интересно,хем полезно!-IYI).Раждането на дете е "между другото" и на родилката никой не обръща внимание. Дойде ли време, жената с по-възрастна роднина излизат зад пределите на селото. Ако вече има малки деца,то ... убива новороденото, за да не пречи на растежа на другите. Слабите или с физически недостатъци бебета също се убиват. А от близнаците се пощадява по-силния. Но има и такъв обичай-ако майката накърми бебето, то го оставят, дори да е урод... Но такива случаи скоро не е имало. Всички чудесно разбират, че болните и немощните са непосилно бреме за племето. "Зелен ад" - жестоки обичаи. Там не живеят, а оживяват.
Яномами обичат да пушат тютюн
(една от основните причини да изчезват, според мен-IYI) .Отглеждат го на малките си ниви, сушат го и се тровят! Зелените мокри тютюневи листа оваляни в пепел и дървесна прах,пък използват за дъвчене. Правят с пръсти "кебапче", което слагат между зъбите и долната си устна. Плюят го преди сън, а сутринта правят ново.
Яномами имат свои знахари, които не умеят да се справят, обаче, с "белите болести". Особенно си патят от маларията.
През 1968 г. при тях имало група етнографи от Калифорнийския университет в Санта-Барбара.  Донесли 2'000 дози ваксина против шарка, с които имунизирали домакините. Сега колегите им ги обвиняват,че в това, че са предизвикали епидемия. В началото на 70-те тази ваксина е иззета и заменена с по-безопасна
(aко изобщо такава има-IYI). Индианците заболявали и умирали,но учените не ги лекувалили (!!!!!!!-IYI). Само наблюдавали протичането на болестта. За 20 г., поради шарката, броят яномами намалял  поне 2 пъти!

Наистина някои страни са с неограничен възможности...за унищожаване...



IYI



Добавете тази страница към любимата Ви социална мрежа, към любими, отметки....
 
Сходни статии
За сайта
© 2024 selenabg.com. Този сайт е притежание на Окултен Център Селена. Всички права запазени .