НАЧАЛО / Към уебсайта
Въпроси/Отговори Въпроси/Отговори Търсене Търсене Потребители Потребители Потребителски групи Потребителски групи
Профил Профил Влезте, за да видите съобщенията си Влезте, за да видите съобщенията си Регистрирайте се Регистрирайте се Вход Вход
В момента е: Нед Ное 24, 2024 1:43 pm Вижте мненията без отговор
Човекът в обществото
Създайте нова темаНапишете отговор
Предишната тема Следващата тема
Автор Съобщение
Niarra




Регистриран на: 16 Ное 2010
Мнения: 73
Местожителство: Бургас
Пуснато наПуснато на: Нед Дек 19, 2010 1:22 pm
МнениеЗаглавие : Човекът в обществото
Отговорете с цитат

Търсейки материал в нета за психическите нагласи на масата хора,които отлъчват тези,които не се вписват в техните "критерии",попаднах на тази статия.Автор е момче на име Орлин Баев,а самата статия е есе на тема: „Човекът в Обществото” – по книгата на Питър Бъргър „Покана за Социология”.

В глава четвърта от книгата си, наречена „Човекът в Обществото”, Гн. Бъргър защитава визията си за обществото като затвор, индивидите като принудително подчинени на правилата на този затвор, диктувани от институциите и техните лидери, както и от личности в сянка на върха на пирамидата на общественото стадо. Защо стадо? Защото разликата между стадо и общество се състои в това че стадото има за членове животни без самосъзнание, а обществото мислещи осъзнаващи себе си и света същества, тоест хора. За съжаление съвременното ниво на съзнание на масата индивиди е толкова ниско, че човешкият социум експлицитно-иронично бива наричан понякога стадо…
Бъргър използва пет характеристики с които обяснява връзката човек-общество:

Себеразполагане в обществото
Механизми за социален контрол
Обществени Слоеве(класи)
„Дефиниция на Ситуацията”
Институции

Себеразполагане в обществото- като деца ние биваме възпитавани от родителите си, училището, ние им вярваме безрезервно и по този начин обществото ни натрапва точно какво можем да правим или не, дори какво е желателно да мислим или не, какво да очакваме от живота, какви цели да имаме, какви критерии да имаме за щастие и успех. Свързването на новия индивид(детето) с обществото бива налагано чрез множество правила и норми, които трябва да бъдат спазвани. Подчиняването на тези правила става чрез средствата за социален контрол.

Механизми за Социален Контрол – Социалният Контрол бива поддържан чрез разнообразни механизми които да „вкарат в пътя” непокорните членове на стадото.

Насилие – Физическо насилие и заплаха

Икономически контрол – поддържането на ниво на бедност на членове от обществото или цели групи, държави, континенти - осигурява контролирането им чрез максимално ограничената им възможност за финансова мобилност в един свят ръководен от парите. Още – страх от уволнение или неприемане на работа. Страх че ако не се спазват наложените схеми и рамки на развитие – образование, дипломи, човек ще бъде изхвърлен в периферията на социума.

Ментален и вербален натиск:

Убеждение:
Ментално убеждение – подчинение на общественото мнение, на „какво ще кажат хората”.
Вербално убеждение – склоняване в смисъла на подчинението.
Клюки, порицания, насмешка, слухове, клевети – основателни или не, те въздействат на различния индивид като засягат стадното му чувство, тоест подсъзнателното му единство с колектива.

Заплаха от отлъчване от групата – това е една по-силна форма на въздействие на колективното съзнание на човека.

Лъжа и измама – човек може да бъде убеден да поддържа даден модел на поведение като бъде лъган. Цели държави, ако не и цялата ни планета е под контрола и ръководството именно на измамите на върхушка, за която обикновеният гражданин, дори и професор и политик, знае малко…

Морал, традиция, обичаи – тези средства, особено силни поради това че действат отвътре, от позицията на съзнанието на човека, са налагани през вековете с цел обуздаване животинската страна на човешкото поведение.

Професионални норми на поведение.

Семейство – в обществото има създаден имидж на проспериращия индивид, който освен определен финансов статус и професионална реализация, задължително е създал семейство и деца – ако индивидът не се вмества в тези рамки, той бива дискредитиран от общественото мнение. Индивидът прави всичко възможно да избегне това дискредитиране.

Обществена Стратификация, Класи:

В миналото стратификацията на обществените слоеве е била определяна според „божествеността” на човека. Резултат от това е по-скорошната Аристократична класа, която все още бива поддържана в някои държави. Един типичен пример за класово общество дълго време е била Индия с нейните пет класи: Брамани(духовници), Кшатрии(Воини и Управници), Вайшии(търговци, занаятчии), шудрии(земеделци, работници) и неприкасаеми(вършещи най-тежката и непривлекателна работа). В днешно време класите се определят главно по финансовото състояние на принадлежащите си, независимо от начина на придобиване на средствата. Делят се основно на висша, средна и низша(работническа, парии).

Институции – те регулират и канализират човешките действия, дават илюзията че техните императиви са единствената възможност и реалност, маркират в хронологическа и поведенческа последователност човешките действия. Институциите трасират желаната посока на развитие на средният индивид, смятат за нежелателно правото му да мисли свободно и да търси отговори на въпроси, осигуряват модел на съществуване, например желанието за създаване на семейство и деца, образование, за притежания, за професионална реализация. Институциите създават обществен модел за подражание – представа за желания тип човек.


Накратко: Бъргър казва че ние сформираме самосъзнанието си във връзка със социалната си позиция, положението си в обществото. Това положение бива поддържано от механизмите на социалния контрол. Материалното ни съществуване в рамките на обществото на определена класа предопределя очакванията ни от живота и бъдещето ни, както и целите и начините по които да ги постигнем. Всяка класа поддържа различна визия за света и живота и по-горните класи доминират низшестоящите. Управляващите от високо ниво и институциите които те създават и променят, както и техните закони поставят живота на човека в тесни коловози, добре отъпкани от предците ни и поради това смятани от хората за нещо естествено.

Автор: Орлин Баев

_________________
Нищо в живота ни не се губи,просто се връща в друга форма и смъртта не е край, а ново начало.

Когато ти се струва че си стигнал предела си то ти ще си постигнал само половината от това,на което си способен.
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщение Върнете се в началото
СЕЛЕНА Ярослава Велесова




Регистриран на: 29 Дек 2006
Мнения: 12569
Местожителство: София
Пуснато наПуснато на: Пон Дек 20, 2010 12:53 pm
МнениеЗаглавие : 
Отговорете с цитат

Далеч, далеч Орлин Баев не е ...момче, Ниара! Той е доста големичък мъж, някъде около 40-те...Познаваме се много добре с него...това обаче не ми дава основание да заставам на неговата позиция - независимо дали е прав, или не...

Там, където говори психологията, аз съм твърде далеч от нея - не, че не я разбирам.

Психологията е една изкуствена рамка, изтъкана от всякакви умствени схващания, анализи, заключения и утвърждавания, които само допълнително объркват скритите вътрешни нагласи на човешкия индивид, като го лишават от възможността той да се докосне до правилното разбиране ЗА и НА Живота... Confused

Никой не бива да си губи времето с подобни съждения...Всеки трябва да излезе от собствения си вътрешен затвор и да се само-осъзнае, да се само-разбере, а след това да разбере и света около себе си.

Да осъзнае своята първичност и взаимосвързаност с Божествената Субстанция и всички взаимозависимости в нея... Rolling Eyes

_________________
Истинският Гуру е в теб! Намери го ...
Вижте профила на потребителяИзпратете лично съобщениеИзпрати мейлаICQ Номер Върнете се в началото
Покажи мнения от преди:    
Предишната тема Предишната тема
Създайте нова темаНапишете отговор

Идете на:   

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


НАЧАЛО / Към уебсайта

Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group
style : saphir :: valid : xhtml css
Translation by: Boby Dimitrov